Až 30 % Čechů za volantem spěchá, zjistil průzkum Nextbase. Téměř čtvrtina přitom porušuje předpisy
Podle aktuálního průzkumu společnosti Nextbase čas od času spěchá necelá třetina českých řidičů, více než polovina pak při řízení používá mobilní telefon
Spěchu za volantem se alespoň několikrát do měsíce nevyhne 30 % českých řidičů. Spěcháme nejčastěji ráno, a to na schůzku nebo do práce. Při řízení však nezahálíme: 63 % řidičů mladších 34 let za volantem používá svůj mobilní telefon. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Nextbase, přední evropský výrobce špičkových palubních kamer, ve spolupráci s organizací BESIP, hlavním koordinačním subjektem bezpečnosti silničního provozu v ČR a s výzkumnou agenturou Ipsos.
Cílem výzkumu, který proběhl počátkem ledna 2023, bylo zjistit chování a nálady českých řidičů. V otázkách týkajících se spěchu za volantem se celých 30 % řidičů přiznalo, že spěchá minimálně několikrát do měsíce. Většina řidičů dle výsledků výzkumu však spěchá méně často, 16 % dokonce uvedlo, že si na cestách vždy nechává časovou rezervu.
Spěch vede v podrážděnost i porušování předpisů
Když už Češi spěchají, většinou je to v ranních hodinách (36 %). Celkem 28 % řidičů uvedlo, že denní doba na spěch nemá vliv. Necelá polovina spěchajících řidičů (45 %) sice šlápne na plyn, ale stále respektuje dopravní předpisy. Téměř čtvrtina řidičů však v rámci rychlejšího dojezdu dopravní předpisy občas poruší. Když nestíhají, 28 % řidičů cítí podrážděnost. Oproti tomu pouhých 15 % zůstává v klidu za každých okolností.
Příčinou spěchu za volantem je nejčastěji snaha stihnout domluvenou schůzku – tento důvod uvedlo 43 % dotazovaných řidičů. Až 39 % řidičů spěchá, aby byli včas v práci. Na třetím místě se umístila návštěva lékaře či úřadu (23 %).
Palubní kamery přispívají k bezpečné jízdě
„Výsledky výzkumu nám ukázaly, že spěch za volantem je na českých silnicích běžnou záležitostí. Až 24 % řidičů ve snaze být někde včas dokonce porušuje dopravní předpisy. Možným řešením by přitom mohla být instalace palubní kamery. Z našich dat totiž víme, že pouhá přítomnost kamery ve vozidle až o třetinu snižuje pravděpodobnost nebezpečné jízdy,“ radí Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase, a dodává: „V případě, že dojde k nehodě, je záznam z palubní kamery stěžejním důkazním materiálem jak pro policii, tak pro pojišťovnu.“
Při výběru palubní kamery je nejdůležitější její kvalita. A to především kvalita obrazu, aby bylo možné získat nahrávku s čitelnou registrační značkou i ve složitých světelných podmínkách, při vysoké rychlosti nebo za snížené viditelnosti.
Mezi stěžejní parametry autokamery z toho důvodu patří vysoké rozlišení, polarizační filtr či stabilizace obrazu. „Vybrané modely palubních kamer Nextbase nabízí funkci Extreme Weather Mode, která zajišťuje zřetelný a čitelný záznam i při náročných povětrnostních podmínkách, například v mlze. Stabilizace obrazu je důležitá funkce, která zajistí, aby obraz nebyl roztřesený a kamera byla schopna natočit čitelný záznam, čehož levné výrobky nejsou schopny,“ vysvětluje Szalontai.
Mobil za volantem přiznalo 53 % řidičů
Výzkum společnosti Nextbase se zabýval také tím, jak – a zda vůbec – Češi za volantem používají mobilní telefon. Takřka polovina řidičů a řidiček uvedla, že mobilní telefon za volantem nikdy nepoužívá. Disciplinovanost v tomto ohledu projevují zejména ženy, řidiči nad 50 let a také sváteční řidiči (tj. řidiči, kteří využijí vozidlo maximálně několikrát měsíčně). Více než 60 % svátečních řidičů uvedlo, že po mobilu za volantem nikdy nesáhne.
K používání mobilu během řízení se v průzkumu přiznalo 53 % respondentů. Až 16 % respondentů uvedlo, že mobil za volantem používá občas nebo často. Dle očekávání mají sklon k používání mobilu při řízení především mladší lidé. Celkem 63 % řidičů do 34 let používá svůj mobilní telefon při řízení alespoň výjimečně.
Vyřizování hovorů, ale i výběr hudby
Po mobilu sahají Češi za volantem nejčastěji při stání v koloně (69 %) nebo když stojí na červenou (54 %). Více než pětina dotazovaných však použije mobil i během jízdy. Tři čtvrtiny řidičů po mobilu během jízdy sáhnou pouze jedinkrát. Existuje však minorita řidičů (4 %), kteří mobil použijí i více než pětkrát během jediné jízdy.
Důvodem použití mobilního telefonu při řízení bývá nejčastěji vyřizování telefonních hovorů (54 %) nebo nastavování navigace (43 %). Mobilní navigací se řídí především respondenti do 34 let (54 %). Ti také častěji používají mobil v autě za účelem poslechu hudby nebo podcastu (39 %).
Nepozornost zabíjí, varuje BESIP
„Nepozornost za volantem patří k nejčastějším příčinám závažných dopravních nehod. Používání mobilního telefonu při řízení znamená ztrátu pozornosti na několik dlouhých vteřin – za tu dobu ujede auto při padesátce vzdálenost rovnající se fotbalovému hřišti. Používání mobilního telefonu je při řízení zkrátka extrémně riskantní,“ upozorňuje Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIP PRAHA. Statistiky z roku 2020 uvádějí téměř 16 tisíc nehod v důsledku nevěnování se řízení. Zemřelo při nich 44 osob.
„Pokud chcete zachytit okolní krajinu nebo chování dalších účastníků silničního provozu, vždy raději sáhněte po palubní kameře. Jízda s mobilem v ruce je nebezpečná a zbytečná. Existují i kamery pro záznam z kabiny vozidla nebo přídavné kamery na zadní okna, díky nimž zachytíte opravdu veškeré dění okolo vozidla, navíc plynule a v prvotřídní kvalitě,“ doplňuje Laszlo Szalontai.
Průzkum mezi českými řidiči nechala vypracovat společnost Nextbase ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos a organizací BESIP. Sběr dat se konal prostřednictvím dotazníku v lednu 2023 na vzorku 1000 osob s řidičským oprávněním skupiny B.