ELEKTROMOBILY – AUTÍČKA DO ZÁSUVKY

V rámci vyčerpatelných zdrojů surovin, jako je ropa či uhlí, se vědci snaží vytvořit a uvést v praxi alternativní možnosti pohonu vozidel. Jednou z variant je použití elektřiny pro osobní automobily, tedy elektromobily.

Elektromobily nejsou takovou novinkou, jak by se mohlo zdát. První z prototypů sestrojil již v roce 1835 holandský profesor Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker. Tedy zhruba 50 let před vůbec prvním autem se spalovacím motorem. Ani čeští vynálezci nejsou pozadu, František Křižík sestrojil první český elektromobil v roce 1895. Na počátku 20. století převažoval v USA počet elektromobilů nad klasickými auty na pohonné hmoty. V době energetické krize, která probíhala mezi lety 1970 a 1980, se obnovil zájem o tento zdroj energie pro automobily a také u nás se nyní vrací na scénu.

Elektromobil funguje zcela na elektrický pohon. Je poháněn elektromotorem, zdrojem energie je obvykle akumulátor, který se před jízdou nabíjí. Vzdálenost, kterou auto ujede, záleží na kapacitě akumulátoru. Ta se pohybuje v průměru okolo 150 km u menších aut, u větších může být až 500 km, což už je skoro jako auto s plnou nádrží. Auto nevydává téměř žádný hluk, provoz je levnější a náklady na údržbu, kromě běžné výměny pneumatik, jsou velmi nízké. Oproti autům se spalovacími motory má elektromobil výrazněji rychlejší akceleraci. Cena baterie, která je potřebná pro provoz, se díky technologickému pokroku snížila za posledních pět let téměř na polovinu. „Auta na elektřinu jsou auty budoucnosti,“ říká Veronika Kliská z LAMA energy, alternativního dodavatele energií. „Oproti pohonným hmotám má řadu výhod, na prvním místě je jistě ochrana životního prostředí a zlepšení kvality ovzduší. Předpokládá se, že v roce 2040 budou elektromobily tvořit až 90 % celkového objemu automobilů.“ Již dnes je o ně velký zájem, v rámci Evropy zejména ve Francii, Nizozemí, Německu, Norsku a dalších technologicky vyspělých zemích. Zvláště užitečné mohou být například pro rozvážkové vozy ve velkých městech, které často stojí či pomalu popojíždějí a tím tvoří velké množství emisí.

V České republice se aktuálně nachází okolo 50 oficiálních dobíjecích stanic (nejvíce v Praze, dále v Brně, Ostravě nebo Plzni), neoficiálních je asi přes 130. Dobíjet lze ale téměř kdekoli, například v kempu. Nabídka elektromobilů u nás zatím není tak bohatá jako v zahraničí, ale již nyní si můžete vybrat ze čtyř dostupných variant elektromobilů.