Aktuální průběh výběru mýtného a chystané změny
Elektronický mýtný systém v České Republice započal své fungování v roce 2006, kdy Ministerstvo dopravy ČR podepsalo smlouvu s generálním dodavatelem a současným provozovatelem mýta, společností Kapsch. Tato společnost má mezinárodní monopol a své služby, co se týká výstavby a správy mýtných systémů poskytuje velice úspěšně za našimi hranicemi. Nebyl by to ale český stát, aby nebyl nějaký problém.
Příští rok se mýto vybírat bude, nebo nebude?
Na konci letošního roku společnosti Kapsch vyprší smlouva o provozu. Dle nejnovější mýto aktuality však není reálné provést výběrové řízení na nového poskytovatele, proto zřejmě dojde k prodloužení stávající smlouvy na provoz a výběr mýtného. Společnost Kapsch tak bude řídit celý systém nadále, pouze po dobu nezbytně nutnou. Tou by mohly být ideálně dva roky. Jak to pak ale bude dál je zatím pouze na úrovni představ. Díky mnoha know-how, který Kapsch na mýtný elektronický systém jako takový, vlastní, by mohlo dojít k zásadním změnám v provozu celého systému.
Velkorysý Kapsch, aneb co asi nevíte!
Na společnost Kapsch moc pozitiv slyšet není. Přitom mýto zajímavosti skýtají mnoho informací, které budí dobrý dojem. Společnost Kapsch například za celou dobu fungování modernizuje a obnovuje mýtný systém, zhodnocuje ho a prodlužuje jeho životnost i přesto, že je vlastnictvím státu. Společnost Kapsch si za provoz kompletního systému bere přibližně dvě miliardy ročně, stát na mýtném vybere deset miliard za celé toto období. Díky smlouvám se za provoz platí fixní částky tak, jak stanovily smlouvy na počátku a to bez ohledu na rizika, inflaci nebo růst nákladů jako jsou energie. Mezi faktické informace mýto se řadí i ta, že mýtný elektronický systém patří ve své historii k nejúspěšnějším a nejvýdělečnějším IT projektu v celém státě.
Bez ohledu na všechna pozitiva, která Kapsch státu přináší, zřejmě nemusí být nadále budoucím provozovatelem. Vše se rozkryje během posledního roku, kdy plyne jasně stanovená smlouva.