Co jako klient očekávat za provizi realitní kanceláři a jak poznat profesionála
K tomu, abyste se mohli stát realitním makléřem si je třeba zaregistrovat vázanou živnost a splnit určité požadavky. Takové podmínky nově stanovuje zákon, aby se trh oprostil od fušérů, kteří se nezdráhají za amatérské služby inkasovat tučnou provizi. Skutečný profesionál přes reality je ale při nákupu či prodeji nemovitosti jen těžko nahraditelný pro svůj přehled o trhu a především zkušenosti. Jak ho ale poznat a co všechno můžete za zaplacenou provizi očekávat?
Provize patří v realitní branži k nejdiskutovanějším tématům. Řeší ji makléři a řeší ji především klienti, kteří se mnohdy částku za realitní služby zdráhají zaplatit, protože jim připadá zbytečná a na pouhém zprostředkování obchodu nevidí přidanou hodnotu. Tento pocit pomáhají živit negativní zkušenosti s neprofesionály, kteří se v tomto oboru bohužel hojně vyskytují a kteří za zinkasované peníze neposkytují potřebnou úroveň odbornosti služeb.
„Výše provize se obvykle pohybuje v rozmezí 3 až 5 % z prodejní ceny nemovitosti. Výměnou za tento podíl byste jako klient měli dostat více než jen administrativní podporu nebo pouhou přítomnost na prohlídkách. Je řada úkonů, které by neměly chybět v servisu profesionálního realitního makléře. Seznam těchto činností je široký a týká se marketingu, video a foto produkce, obchodního jednání se zájemci, home stagingu a přípravy nemovitosti na prodej včetně inzerátů a jejich umístění, administrativy i právního servisu,“ vysvětluje Jakub Kindl, spolumajitel rodinné realitní kanceláře Domov Reality, která funguje už 26 let a specializuje se na nemovitosti v oblasti Prahy a Berounska.
Profesionalita, odbornost a důvěra
Když prodáváte nemovitost, celá transakce trvá dlouhé týdny či měsíce. Stojí to spoustu času a energie a mnohdy je třeba reagovat na nepředvídaný vývoj situace či řešit problémy. Ty se mohou v konečném důsledku při neefektivním postupu prodražit.
„Dobrého makléře si můžete představit jako pomyslný ochranný štít, skrze který k vám problémy a starosti neproniknou. Proto považuji za důležitou součást výbavy profesionálního makléře i lidskost a empatii, která dává klienta a jeho potřeby na první místo, ať se děje co se děje. S provizí si jako klient kupujete klid a hladký průběh celého procesu. Náročné momenty a komplikace vyloučit nikdy nemůžete, protože do celého procesu vstupuje řada lidí a společně s nimi i lidský faktor, který je spjatý s nepředvídatelností, emocemi a různými názory. Správný odborník to ustojí, v obchodních jednáních se bude cítit jako ryba ve vodě a s využitím psychologických znalostí se zadaptuje na aktuální vývoj,“ říká Jakub Kindl.
Jaká je tedy nejlepší rada, když vybíráte realitního odborníka a chcete si pohlídat kvalitu zaplacené služby? „Doporučuji nesoustředit se pouze na zavedená jména velkých společností. Ta sama o sobě nemusejí být zárukou kvality a spokojenosti. Klientům vždy radím, aby dali na svůj vnitřní pocit. Měli by mít především důvěru ve vybraného odborníka a mít v jeho přítomnosti pocit, že pro řešení v jejich prospěch udělá všechno. Z toho důvodu je lepší vsadit na osobní přístup a bližší vztah, velkou roli hraji také zkušenost makléře s realizovanými obchody doplňuje Kindl z Domov Reality.