Co je lepší – známky nebo slovní hodnocení

Slyšeli jste už o slovním hodnocení ve škole, namísto klasických známek? Co jste měli ve škole vy a jakým způsobem jsou hodnoceny vaše děti? Podívejte se na jednotlivé výhody a nevýhody těchto dvou stylů, jak je možné ocenit práci žáků ve škole.

 

Klasické známkování

Většina z nás zažila klasické známky, kdy nejlepší byly jedničky a nejhorší pětky. Na některých školách používali učitelé také znaménko mínus. Když tedy byla známka mezi jedničkou a dvojkou, připsalo se k jedničce mínus. Ještě když jsme byli školou povinní a s aktovkou pro prvňáčky jsme radostně chodili do první třídy, mnohokrát jsme dostali jedničku s hvězdičkou, občas také jedničku podtrženou. Výhodou tohoto známkování bylo vcelku rychlé spočítání průměru a výsledná známka na vysvědčení.

 

Slovní hodnocení

V současné době je na některých školách v oblibě slovní hodnocení. Žáci tak mají místo známky popsáno, co je na jejich úkolu, testu nebo jiné školní práci dobré, na co si dát pozor, případně jak opravit chyby. Slovní hodnocení může být i vyzdvihnutím vlastností žáka, například pochvala za jeho pečlivost, za rychlou práci nebo třeba kreativní myšlení. V některých školách je slovní hodnocení použito i na závěrečné vysvědčení.

 

Výhody a nevýhody

Výhody i nevýhody mají jak známky, tak slovní hodnocení. U známek je výhodou přehlednost, počítání průměru, jednoduché stanovení výsledné známky na vysvědčení a v neposlední řadě také vědomí dětí, jak jim daný předmět jde. U slovního hodnocení je možné lépe dětem vysvětlit, co udělali špatně, na co si dát pozor a jak svou chybu napravit. Některé děti, které trápí například dyslexie nebo dysgrafie oceňují slovní hodnocení, protože se mnohdy jen těžko hodnotí jejich školní aktivita pomocí známek.

 

Co je lepší a proč

Slovní hodnocení si mohou žáci občas plést s pochvalou nebo poznámkou, ale oproti takovýmto zprávám rodičům má spíš zhodnocovat konkrétní úkol. Pokud si žák zapomene školní penál, případně domácí úkol, je na místě vepsat vzkaz pro rodiče, ať si na to dá pro příště pozor. Slovní hodnocení testů a úkolů by pak mělo být přímé a zaměřené na danou situaci. Nedá se říct, jaké hodnocení je lepší, je možné jen přiblížit oba tyto typy známkování. V některých případech jsou známky lepší pro jednoho žáka, slovní hodnocení pro druhého a je potřeba vždy najít to, co bude děti motivovat k tomu, aby se do školy těšily. Počínaje koupě novým školním batohem, až přes zájem a aktivitu v učebních hodinách, včetně touhy po dosažení co nejlepších studijních výsledků.

Vždy se snažte, aby dítě bylo ze známek nebo slovního hodnocení, co nejméně ve stresu. Každá známka se dá vylepšit a vždy je potřeba najít způsob, jak žáky motivovat k lepším výsledkům.