Jak na zloděje aut
„Stanislav je můj kamarád a tak dostal školení, že není důležitý jen auto leštit a dávat mu super olej, ale že je taky důležitý si jej dobře zabezpečit a to především v České republice!“, říká David Pražák, majitel firmy Auto TOPRA, specializující se na zabezpečení vozidel.
Podle posledních statistik je každý den v České republice ukradeno 35 vozidel. A i když za posledních deset let počet krádeží klesl zhruba o deset tisíc případů ročně, výše škod se každoročně zvyšuje, neboť hodnotnějších vozů stále přibývá. Denně (!) se v ČR ztratí auta za 5,5 milionu korun !
Další desítky až stovky aut denně jsou v hledáčku zlodějům specializujícími se na vykrádání. Rozbitá okénka, vylomené zámky, vylomená kapota motoru a další jsou jen zlomek škody, kterou zloději napáchají.
Opatrnost se také vyplatí
„Řada lidí si vůbec neuvědomuje, kde žijeme a neustále podceňují prevenci. Více jak polovina případů vykradení vozů je ten, že majitel ve voze nechal něco navíc… Například bundu na zadním sedadle, ale to, že v ní není nic hodnotného ví pouze majitel. Zloděj to bere za znamení, že majitel není až zase tak důsledný jako majitel sousedního vozu a že by mohl ve voze toho nechat více.
Také parkování na tmavých a opuštěných místech není ideální i když mnohdy to jinak nejde.
Náš specialista doporučuje jako preventivní opatření, zakrytí VIN kódu – čísla karosérie umístěného za předním sklem a také odstranění štítku označující obsah motoru vozidla ze zádi vozu.
Zde je seznam zabezpečovacích prvků:
Ze statistik a zkušeností policistů je známo, že zloději většinou kradou auta na objednávku a například Škoda Fabia s dieselovým motorem se krade dvakrát častěji než s benzinovým motorem 1,4. V Auto TOPRA Vám například Fabii doporučí zabezpečit buď zámkem řazení nebo volantu, k tomu radí skrytý vypínač a vypískování kódů VIN na skla.
Novinkou, která se nabízela na letošní výstavě Pragoalarm, je Block Shaft, což je bezpečnostní mechanický zámek volantu. Zámek uzamyká tyč řízení a znemožňuje točení volantem, tedy jakoukoli jízdu. Kola lze uzamknout, pokud jsou natočena rovně, či vytočena takzvaně do rejdu, díky čemuž nelze kradený vůz ani táhnout. Zámek je navíc očím zloděje skryt, je na spodním krytu sloupku volantu a uzamyká se speciálním klíčem. Cena je podle typu vozu od 7.900 Kč.
Nové vozy a nové technologie
„U vozů v kategorii, do jaké spadá třeba Octavia, bych doporučoval kromě již zmíněné novinky BlockShaft nebo zámek řadící páky, vypískovat skla a pak i nějaké elektronické zabezpečení jako je alarm v lepším případě pak s GSM komunikací,“ říká David Pražák.
U Octavie by se dala také využít dražší varianta uzamykání řadící páky, kterou nabízí oba čeští výrobci – Defend a Construct. Tato varianta automaticky uzamyká řadící páku po zařazení zpátečky a vytažení klíčku ze zapalování, u automatických převodovek zablokuje převodovku v parkovacím módu. Odemyká se pak přiložením čipu ke kontaktnímu místu ve vozidle, které si řidič před montáží zvolil.
U vozů ještě dražších, v cenách kolem milionu korun a i mnohem výše, se pak doporučuje investovat například do systému, který ukradené auto umí vyhledat nejen pomocí sítí GPS a GSM, ale díky systému radarového dohledání třeba i v podzemní garáži. Tuto službu nabízí dnes Sharlog a jeho konkurenční ONI systém, který se montuje i v Auto TOPRA.
Díky použitým elektronickým jednotkám ve vozidle je možné sledovat řadu vedlejších údajů jako je spotřeba vozu, pohyb vozidla na mapě, zastávky a mnohé další. ONI System má díky spolupráci s rallyovými jezdci vyvinutou jednotku, která dokáže dát v případě havárie zprávu bezpečnostní službě střežící vůz informaci nejen o tom, že vůz havaroval a kde, ale i o jak těžkou nehodu jde. Dá dokonce majiteli vědět i to, že do jeho vozu právě na parkovišti někdo nacouval , že je vozidlo odtahováno nebo se mu někdo snaží odcizil kola.