Revolt BI vyhrál hackathon společnosti Škoda Auto. Keboola a Tableau pomohly k vítězství
Revolt BI zvítězil v hackathonu organizovaným společností Škoda Auto. Jeho tématem byla analýza finančních odchylek mezi dvěma časovými obdobími. Zajímavý formát hackathonu, který je v podstatě originálním způsobem, jak vybrat potenciálního dodavatele řešení konkrétního problému, se zúčastnili kromě vítězného týmu Revolt BI také týmy z Adastra, Datasentics, Greyson a Autocont/Cleverlance.
Soutěžní tým tvořilo celkem pět osob – tři data odborníci Josef Pokorný, Matúš Drobuliak a Matyáš Kapusta, certifikovaný Tableau expert Vojta Fidler a team leader a zároveň konzultant Adam Fessl.
„Po úspěchu z minulého Škoda Hackathonu, kde jsme řešili optimalizaci skladování náhradních dílů, nás pozvali i sem. Datová analytika, komplexní úlohy a také controlling nás v Revolt BI baví a živí – řešení podobných úloh děláme každý den. Jsme zvyklí mít na podobné projekty trochu více času, ale i tak jsme dokázali za 24 hodin se skvělým týmem připravit funkční řešení,“ vysvětluje Adam Fessl, CFO ze společnosti Revolt BI.
Úkolem hackathonu bylo analyzovat celkovou odchylku v marži oproti plánu, která činila 50 milionů eur – rozložit ji na dílčí části, zjistit příčiny a předat poznatky managementu. Tým fungoval na principu agilního vývoje, takže zadání se průběžně zpřesňovalo během konzultací s mentory. Rychle se například objevil požadavek identifikovat vedle příčin odchylek i konkrétní kroky, které by měl management udělat.
Efektivněji díky analýze
Na hackathonu strávil tým celý den i noc a vytvořil vlastní metodiku rozpadu odchylek do dílčích částí v peněžních částkách. Snadno tak jde určit, jaká část jde za výpadkem v prodejích, vyššími kusovými náklady, nebo třeba kurzovým rizikem. Velkým přínosem je interaktivní report, kde jde vše jasně a srozumitelně vidět. Nejen analytik, ale i běžný uživatel se může na pár kliknutím dostat k informacím o celkovém přehledu i problémových částech, pochopit je, a na jejich základě se rozhodnout, co dál.
Pro zaměstnance controllingu, který potřebuje znát větší detail, tým připravil aplikaci pro analýzu a testování hypotéz. Jde tak snadno zjistit například vliv konkrétního modelu auta vyráběného v daný den v konkrétním závodě. Aplikace uživatele navádí a pomocí greedy algoritmu sama navrhuje vhodné oblasti k prozkoumání. Vše je doplněné o vývoj v čase a byznysový dopad činnosti.
Jak vyhrát hackathon?
Během hackathonu tým postupoval stejně jako u reálných projektů. První byla důkladná konzultace s klientem (mentoři Škoda Auto), pak seznámení s daty pomocí Kebooly a Tableau. Ty umožnily během pár desítek minut data prozkoumat a definovat první hypotézy. Teamleader Adam spolu s vizuál masterem Vojtou je mohli rovnou konzultovat s klientem, zatímco se zbytek týmu věnoval čištění dat, vytvoření datového modelu, psaní i revize nutných SQL a Python skriptů atd. Cloudová ETL platforma Keboola umožnila vytvořené online sandboxy ihned otestovat a připravit do produkční pipeliny.
V Keboole mohl každý člen týmu pracovat nezávisle na ostatních, ale taky si operativně pomáhat a vidět navzájem, na čem ostatní pracují.
“Tým Revolt BI vyhrál především proto, že byl schopen navrhnout nástroj k řešení problému místo působivé prezentace. Díky průběžným a pravidelným konzultacím členové týmu zároveň věděli, že se jejich práce vyvíjí správným směrem. Zároveň jsme ocenili, jak jednoduše a elegantně lze zobrazit komplikovaná data,” řekl Josef Ouředník ze Škoda Auto.
Tableau
Tableau je výkonná a flexibilní analytická platforma, která umožňuje sdílet data jen s lidmi, kteří je potřebují. Intuitivní ovládání nabízí možnost vytvářet reporty snadno a rychle, to vše bez nutnosti zásahu IT. Tableau trefně kombinuje pohodlnou práci při porozumění a zobrazování dat s robustní platformou vhodnou i pro největší organizace na světě.
Keboola
Integrační a analytický nástroj Keboola využívají společnosti nejčastěji k propojení dat z různých systémů, konsolidaci manažerského reportingu, marketingovou atribuci nebo datovou platformu pro AI/Machine learning projekty. V Česku používají Keboolu významní hráči v e-commerce (Rohlík, Heuréka, Lékárna.cz), retailu (Makro, Baťa, Sklizeno) nebo úspěšné startupy (productboard nebo Mana).