Veďte své děti k rozvíjení kreativity

Vynalézavost a hlava plná nápadů, to patří u dospělých k nejoceňovanějším vlastnostem nejen v pracovních aktivitách, ale také v soukromém životě a mezilidských vztazích. Ohýbejte proutek, dokud je čerstvý, a veďte děti k větší tvořivosti a rozvíjení představivosti. Věnujte se s nimi činnostem, které k získání těchto hodnot mohou významně přispět.

Jestliže se domníváte, že kreativita je vhodná akorát pro lidi angažované v umění a kultuře, nemáte tak docela pravdu. Je totiž zdrojem pokroku a zlepšování ve veškeré sféře lidské činnosti, ať už se bavíme o zmiňovaném umění či třeba o vědě, technice, podnikání nebo řemeslných oborech. Jestli bude váš potomek touto vlastností vybaven, umožní mu to snadněji se realizovat a bude také lépe dosahovat vytyčených cílů, profesních tak i osobních. Uplatní ji při aktivním, neotřelém řešení starostí, vymýšlení plánů a v celé řadě jiných tvůrčích aktivit. Průzkumy ukazují, že nejdůležitějšíí vliv při rozvíjení uvedených schopností pochází právě z rodiny, proto neusněte na vavřínech a podpořte tento vývoj, dokud si potomek teprve formuje osobnost a je zdárně otevřené vůči podnětům přicházejícím zvenčí.

Smysluplná zábava pro naše děti

U školáků jsou vhodnější důmyslnější hry, u nichž se zapojuje intelekt, fantazie a abstraktní vnímání. Příkladem mohou být slovní hry, ať už ty notorické známé, tak aktivity, jako je vymýšlení příběhů, kreativní psaní. Tipem pro vás, jak spojit praktičnost a originální vyžití, může být například nechat vaše dítko, aby si navrhlo školní aktovku podle svých potřeb a přání. Tuto možnost nabízí český výrobce školních potřeb Leasyn. Budete mít navíc jistotu, že kromě vybraných motivů a barev bude zakoupený batoh v prémiové kvalitě, technicky propracovaný, se všemi potřebnými náležitostmi a ochranými prvky.

Obecně je podstatné dát zejména malému dítěti dostatek prostoru pro objevování. Dopřejte mu svobodu při zkoumání, co všechno svět nabízí, jak je možné se zabavovat a z čeho je možné získat potěšení. Pochopitelně tu není řeč o absolutní libovůli; potomci rovněž potřebují striktně stanovené mantinely, v rámci kterých se mohou volně pohybovat. Ty menší poznávají okolní svět nejraději tak, že vše ohmatávají nebo ochutnávají. Nebuďte tedy přehnaně úzkoprsí a před běloskvoucím, nezašpiněným kouskem upřednostněte raději to, aby dítě získalo vlastní, nepřenositelnou zkušenost s předměty a tím, jaké jsou, k čemu slouží a kdy nám mohou třeba ublížit. Taktéž veškeré rozbité koleno je k něčemu dobré – neumírá se na něj a je zdrojem ponaučení pro jiný čas. Pořizujte mu také kromě „hotových“ hraček ty, se kterými musí sám ještě aktivně pracovat – skládat je, stavět, spojovat, nebo kde se dá využít představivost při budování něčeho vlastního, odpovídajícího našim fantaziím (např. stavění hradu z písku či zoo pro zvířátka s ohrádkami z knížek).

Chyba, jíž se rodiče obvykle dopouštějí, je snaha o vnucení „dospěláckých“ návodů na řešení. Příliš své děti usměrňujeme a snažíme se je navést, aby používaly námi zavedené, ozkoušené postupy a aby myslely v souladu s našimi vytvořenými představami. To je však škoda, neboť tak zbytečně dětem zadáváme hranice a limitujeme jejich přirozený potenciál, který zůstává nevyužit. Anebo ještě hůře – takový přístup může nadělený talent od přírody zapudit již v zárodku.